Статті

Бізнес на тренажерах: на старт, увага, марш…

Питання №1: секрет успішного старту Сегмент бізнесу тренажерних залів – галузь, що має найшвидші темпи зростання у світі (не враховуючи IT), галузь, вхідні бар'єри в яку досить низькі, а конкуренція і далі незначна. І хоча скептики швидко почнуть загинати пальці, перелічуючи відомі їм фітнес-центри у власному місті, констатуємо ще раз: фітнес – бізнес, який лише набирає обертів і тому є одним із найперспективніших напрямів вкладення капіталу.

Проте варто зазначити, що перспективним є саме ринок серйозних фітнес-залів, а ось ринок напівпідпільних «гойдалок» без елементарних зручностей уже на «видиху». Так ось, якщо Ви вже почали мріяти, як перетворити власний гараж в тренажерний зал і почати горнути гроші лопатою – зупиніться, може цей бізнес взагалі не для Вас? Людина, яка серйозно піклується про власне здоров'я, ніколи не піде займатися у зал, де немає душу і відсутні кондиціонери. Та й підприємець, який поважає себе, ніколи не відкриє подібного «блощичника». Тому перед започаткуванням власного бізнесу підприємцям варто замислитися над набором послуг. І для цього зовсім не обов'язково орендувати під тренажери площі в тисячі квадратних метрів і викладати мармуром басейн – цілком достатньо ста добре обладнаних метрів у спальному районі з невеликим (але ретельно підібраним) набором тренажерів і, звичайно, грамотним інструктором, який не просто «стерегтиме» обладнання, а й справді допомагатиме клієнтам набрати форму. Власне, ось він і весь секрет успішного старту!

Питання №2: стан ринку

Тяга людей до здорового способу життя – перша ознака благовоління в економіці: люди сповнені оптимізму, а фірмам необхідні здорові працівники. Ніша дорогих (але комплексних) фітнес-центрів освоєна в Україні повністю, розпочинається освоєння ніші послуг середньої вартості. Фактично, український ринок фітнес-послуг перебуває на стадії швидкого зростання. Нині, згідно з останніми статистичними даними, в країні працює понад 1000 клубів, більша половина з яких розташовані в Києві. Згідно з останніми дослідженнями, обсяг ринку становить від $500 до $600 млн, з них $350–400 млн – це частина прибутку великих міст. За словами експертів, зростання ринку тренажерних залів нині сягає приблизно 20–30% у рік. Окрім того, за даними різних досліджень, у 2009 році у великих містах України фітнес-центри відвідали не більше 1,5–2,0% населення, у той час як у Лондоні цей показник становить 20%, а Барселоні – 34%, в Америці – 16% (39,4 млн жителів).

Питання №3: поділ ринку тренажерних залів

Найдешевші клуби. Характеристикою таких закладів є те, що у них, зазвичай, є лише тренажерний зал, час перебування у якому не обмежують через недозавантаження і те, що більше двох годин тренувань нормальна людина все одно не витримає.

Вартість: ціни в недорогих клубах становлять 60–120 грн на місяць. За ці гроші клієнт отримає «мінімум» – тренажерний зал, душ, роздягальню. Іноді є ще кондиціонер і/або окремий зал для аеробіки.

Клуби середньої цінової категорії. Вартість – 150–300 грн. Такі заклади характерні для нових житлових масивів. Проте, попри хороше співвідношення ціни та якості, завантажені вони не повністю. Нині для клієнта головне – не ціновий чинник, а рівень сервісу. Тому більшість клієнтів приходить за рекомендацією друзів. За додаткову плату можна користуватися косметологічним кабінетом, перукарнею, баром. У всіх клубах день розподілений на денні (дешеві) і вечірні (дорогі) години (як правило, до і після 17.00). Найбільше завантажені вечірні години. Можна оплатити послуги тренера (40–50 грн/год.), який складе індивідуальну програму. Власне, за такими програмами нині займається більша половина відвідувачів спортзалів.

Ще однією специфікою закладів із середньою ціновою категорією є нормованість силових навантажень. Заняття включають годину силового навантаження на тренажерах і годину – рухового. Якщо немає залу для аеробіки, пропонують кардіотренажери (орбітреки, бігові доріжки або велотренажери), які таке рухове навантаження забезпечують.

Клуби цієї категорії прагнуть зацікавити клієнта не разовими заняттями, а довгостроковою співпрацею. Їхні козирі: помірні ціни, індивідуальна увага, турбота тренерів, клубна обстановка. Це завдання вирішує і система знижок. Пропонують квартальні, піврічні, річні і сімейні абонементи із суттєвою знижкою.

Категорія дорогих елітних клубів. Вартість абонементів становить $100–350 на місяць. Абонемент надає право відвідувати будь-які групові заняття зі списку основних послуг (аеробіка і танцювальні класи, тренажерні зали, бокс, сквош, сайклінг (велосипед), йога, басейн, сауни, лазні, більярд, тенісні корти). Додаткові платні послуги – це косметологічні центри, перукарні, ресторани, бари. Вони можуть давати до половини доходу. Вартість індивідуальних і додаткових послуг перевищує вартість абонементного заняття у 4–5 разів. В елітному клубі практикують мінімальний термін обслуговування відразу на квартал чи півроку.

Клуби «люкс» відрізняються від клубів дорогих, але масових, атмосферою ізольованості від навколишнього світу, клубною системою оплати, обмеженням кількості членів. Програма послуг складена для кожного індивідуально і забезпечує великий вибір: басейн, тренажери, аеробіка, танцкласи, бокс, карате тощо. Вартість річного абонемента від $4,8 тис. на рік.

Проте, незважаючи на такі характеристики, успіх клубу зовсім не залежить від його цінової категорії. Клієнти насамперед вибирають максимальну зручність та комплексність послуг. І не завжди ціна – показник хорошого клубу із якісним наданням послуг. Тому при виборі цінового сегмента, насамперед фахівці радять звернути увагу на якість послуг та клієнтів, на яких орієнтуватиметеся.

«Успіх цього бізнесу, – розповідає Юлія Чолач, співвласниця тренажерного залу «Гладіатор», – залежить не від того, який товар завезуть, а як фахівці уміють подати свої послуги. І попри те, що кажуть: «Якщо дороге, то хороше», не факт: «Якщо дешевий, то поганий». Звісно, на кожного покупця є свій товар, і кожен може обрати для себе той зал, який йому під силу не лише оплатити, а й відвідувати. І саме такий поділ клієнтів робить тренажерні зали конкурентоспроможними та прибутковими. Навіть, якщо і побутує думка, що цей ринок уже заповнений, я думаю, тому, хто хоче відкрити такий бізнес, це не повинно бути перешкодою. Як на мене, ринок не повністю заповнений. Ті тренажерні зали, що уже давно на ньому, встигли зайняти власний сегмент, напрацювати клієнтів і забезпечити власну репутацію. Зрозуміло, що на «ура» появу Вашого залу ніхто не сприйматиме, проте не зважайте на це, адже ринок нині перебуває не в такому стані, аби відчувати загрозу з боку конкурентів».

Питання №4: документація

«Раніше, – розповідає Юлія Чолач, – для того, аби відкрити тренажерний зал, треба було отримати ліцензію. Зробити це було дуже важко, адже доводилося звертатись у відповідне Міністерство. І, як розповідали мої колеги та друзі, дуже багато підприємців не змогли її отримати. Тому зали відкривали підпільно, або не відкривали взагалі. А працювати підпільно і щоденно хвилюватися про майбутнє власного бізнесу – мало хто хотів. З 1 січня 2011 року започаткувати бізнес стало значно простіше, адже повністю відмінили отримання ліцензії, зате виникла нова проблема – податки зросли практично удвічі».

Питання №5: приміщення

Якщо навіть приміщення перебуває у вашій власності, готуйтеся до подальших щомісячним витрат на підтримку свого фітнес-бізнесу: амортизація обладнання, комунальні платежі, податки, реклама, поточні витрати і, звичайно ж, зарплата персоналу. Клуб оптимально організувати на орендованих площах. Звісно, договір має бути довгостроковим (як мінімум 2–4 роки). Розраховуючи на обслуговування від 20 до 40 осіб одночасно (за вартості місячного абонемента 150–300 грн), термін окупності клубу становитиме від 3 років, з урахуванням поточних витрат й орендної плати. Початкові витрати становитимуть: на оформлення документів – близько $1 тис., ремонт – $10–35 тис., купівлю тренажерів – $8-40 тис., облаштування сауни, солярію – $10–23 тис. Якщо плануєте будувати власне приміщення, знадобляться інженерний і дизайн-проекти (це $4–6 і $10–12 за 1 м2) і погодження в кількох інстанціях. Згодом витрати на ремонт або будівництво — від $200 за м2, що при 100 м2 потребуватиме від $20 до 200 тис. додаткових вкладень.

Питання №6: вибір обладнання

«При підборі тренажерів, – розповідає Юлія Чолач, – слід керуватися такими основними критеріями:
1) цільове призначення залу (комерційний чи спеціалізований);
2) площа залу;
3) фінансові можливості.

Насамперед слід чітко уявляти собі призначення залу, оскільки це диктує певні стереотипи підбору тренажерів. Комерційний зал великої площі (понад 200 м2) дає змогу поставити тренажери всіх основних ліній (базові, спеціалізовані силові різних типів) і кардіо-тренажери. Якщо при цьому ще й фінансові обмеження відсутні, то зал вийде наповнений на всі смаки. У такому залі добре представлена зона роботи з вільними вагами (багато жимових лавок, пари стійок для присідань, великий гантельний ряд), є великий вибір спеціалізованих тренажерів – як вантажно-блокових (здебільшого для жінок), так і з вільними вагами, причому ці ряди значною мірою дублюють один одного. У великому залі представлено багато тренажерів для жінок і, звичайно ж, є окрема лінія кардіотренажерів.

Питання №7: специфіка обладнання для спеціалізованих залів

Якщо Ви не лише вирішили відкрити власний тренажерний зал, а й зробити його спеціалізованим, слід замислитися над вибором спеціальних тренажерів. При цьому необхідно врахувати, які м'язові групи передбачається тренувати перш за все.

Питання №8: типи тренажерів

Тренажери можна поділити на кілька основних типів за функціональним призначенням:

Базові тренажери

Це тренажери, при виконанні вправ на яких задіяні відразу кілька м'язових груп. При цьому ефективність тренування підвищується, дія на м'язи гармонізована. Такі тренажери мають найпростіші конструкції, і навантаження у них задається або власною вагою (турнік, лавки і стійки для роботи на прес і м'язи-розгиначі спини) або вільними вагами – штангою (жимові лавки, стійки для присідань, стійки для станової тяги), гантелями (горизонтальна, регульована, гнута лавки). До базових слід залічити і найпоширеніші універсальні та спеціалізовані блокові тренажери загального призначення (переднє і заднє стегно, тяга згори, тяга знизу, парні блоки, сміт-машина, жим ногами, тренажери на гомілку) і орієнтовані здебільшого на проблемні для жінок м'язи (тренажери на внутрішню і зовнішню поверхню стегна, сідничні м'язи).

Спеціалізовані тренажери

З їхньою допомогою можна тренувати ті м'язи, які неможливо або технічно важко тренувати з вільними вагами (штангою, гантелями). Насамперед, це – пек-дек, тренажери для жимів перед грудьми, різна тяга до себе, дельт-машина, тренажери на біцепс і трицепс, гаккеншмідт, прес-машина, поперекова машина. Спеціалізовані тренажери забезпечують локальну дію на м'яз і при цьому комфортні та не потребують дотримання техніки виконання вправи так, як зі штангою і гантелями.

Рідкісні тренажери

Спеціалізовані тренажери для рідко тренованих м'язів або поширеніші дублювальні схеми: горизонтальний жим ногами, приведення-відведення стегна стоячи, шраг-машина.

Реабілітаційні тренажери

Спеціалізовані тренажери, що відрізняються від типових наявністю більшої кількості регулювань.

Кардіотренажери

Незамінні тренажери для аеробіки.

Питання №9: проблеми при виборі обладнання

При виборі обладнання звісно виникає дві проблеми: мало площі і мало грошей. Зал площею близько 160–200 м2 дає змогу розмістити всі необхідні тренажери; при меншій площі необхідно продумати комплектацію залежно від спрямованості залу – чи буде він жіночий, чоловічий, або спеціалізований для того чи іншого виду спорту. Рекомендації щодо вибору тренажерів із врахуванням спеціалізації залу подані вище. Якщо хочете обладнати зал загального призначення, то можливі різні рішення, хоча загалом, насамперед, необхідні базові і кілька кардіотренажерів (бігова доріжка і велотренажер). Економлять місце комбіновані й універсальні тренажери. Ще одна порада – вибирати фірми, які випускають тренажери компактних конструкцій. За бажання мінімізувати вартість устаткування слід керуватися тими ж міркуваннями, що і при обмеженій площі, хоча тут можливі власні підходи у вирішенні проблеми. Насамперед слід передбачати подальше розширення залу через придбання нових тренажерів. Краще запланувати покупку хороших тренажерів «почергово», протягом кількох років, ніж намагатися на виділений бюджет купити одразу всі, тобто багато дешевих і неякісних тренажерів. Вигода буде сумнівною.

Питання №10: найпоширеніші помилки при підборі тренажерів для комерційного залу

• Куплені дешеві тренажери, як і слід було очікувати, виявилися малофункціональними і ненадійними (скупий платить двічі).

• Куплені дуже громіздкі тренажери, які займають у залі багато місця.

• Тренажери вибрані за рекламою, в якій про них йшлося, як про «хай-тек», і які, у результаті, виявилися з нікому не потрібними аксесуарами, та, до того ж, в недостатньому асортименті.

• Зал виявився без таких базових тренажерів, як стійки для присідань або лавка для жиму лежачи.

• У залі недостатня кількість лавок для жимів штанги, лавок для роботи з гантелями, гантелей, грифів тощо.

• На тренажерах із блоком (пакетом) встановлено недостатньо вантажів, що змушує атлетів додатково навішувати на тренажер за допомогою саморобних гачків диски від штанги.

• Консультант-пауерліфтер віддав перевагу базовим тренажерам (для роботи із штангою) і тренажерів із вільними вагами, ігноруючи той факт, що в залі займатимуться жінки.

• Культурист постарався замовити більше тренажерів на ту м'язову групу, яка особисто у нього відстає. Таким чином, у вашому залі можуть з'явитися всі можливі тренажери на гомілку або на дельту, тобто Ви витратитеся на кілька дуже спеціалізованих тренажерів.

Питання №11: персонал тренажерного залу

Ще одним важливим питанням, з яким доведеться зіштовхнутися власникові тренажерного залу, це – набір персоналу. Від того, які люди працюватимуть у Вас, практично залежить успіх Вашої компанії. Для великого тренажерного залу обов’язковий такий склад персоналу: адміністратор, відповідальний за організаційну частину, тренери та обслуговуючий технічний персонал, відповідальний за життєзабезпечення і санітарний стан всього комплексу загалом.

«Для роботи тренажерного залу, – розповідає Юлія Чолач, – досить двох інструкторів, бажано з досвідом роботи і відповідною освітою. Тренери – репутація тренажерного залу. Нині хороші тренери – на вагу золота, тому виграють ті тренажерні зали, де тренери мають хорошу репутацію та спортивні заслуги. Нині, перш ніж піти у тренажерний зал, багато хто з клієнтів цікавиться кваліфікацією тренерів, оскільки від професіоналізму інструктора залежатиме і наплив клієнтів, і сама діяльність спортзалу. Інструктор повинен бути досвідченим і у хорошій фізичній формі.

Питання №12: послуги

Тренажерний зал пропонуватиме клієнтам:

• тренування на різних тренажерах;

• формування індивідуальних програм занять;

• програму для релаксації після тренувань.

Власне саме з цього питання і варто розпочинати роботу над тренажерним залом. Якщо Ваше приміщення не дуже велике, то, швидше за все, Ви не зможете надавати комплексні послуги для чоловіків і жінок, а це значною мірою знижує прибуток. Окрім того, є низка послуг, які пропонують для дітей. Нині це дуже популярний вид заробітку, і на цьому також варто зосередитися. Загалом, спектр послуг – це вибір, який кожен власник тренажерного залу повинен узяти на себе і вибрати для свого «дітища» таке рішення, яке йому найбільше підходитиме. Проте варто зауважити, що, за словами фахівців, найоптимальнішим варіантом буде комплексний спектр послуг. Одна з причин – те, що багато людей ходять у спортзал сім’ями чи компаніями, і їм не на руку записуватися у різні зали. Отож, як би там не складалися обставини, а, мабуть, найкращим варіантом буде відкрити комплексний тренажерний зал, у якому надаватимуть послуги і для чоловіків, і для жінок. Таким чином, ті підприємці, які можуть собі це дозволити, вбивають одним пострілом двох зайців: можуть обслуговувати різні категорії клієнтів, а відтак і, відповідно, отримувати більші прибутки.

Питання №13: режим роботи тренажерного залу

Бізнес-план тренажерного залу повинен обов'язково базуватися і на графіку роботи. Це пов'язано з тим, що, зазвичай, фізично активне населення в основні робочі години знаходиться на основній роботі. Тренування ж, здебільшого, проводять у вечірній час. Тому доцільніше буде в ранкові години виводити необхідний мінімум тренерського складу, а у вечірні години, навпаки, забезпечити максимальну кількість персоналу.

Ще одним істотним чинником є сезонність. Як показує практика, найбільше завантаження в залах спостерігають з середини осені і до середини весни. У літній період відвідуваність різко падає. Тому, щоб уникнути зайвих витрат з утримання приміщення, найкраще запланувати відкриття нового залу саме на осінь.

Питання №14: товарна стратегія

При виборі тренажерного залу дуже важливе значення відіграє так званий фактор «першого враження». Тут можна запропонувати споживачам абонементи на річне, піврічне або ж місячне відвідування. Можливе і разове відвідування. Досвід великих центрів показує, що головне – це якість обслуговування. Тому необхідно забезпечити всі умови своїм клієнтам. Можна видавати кожному рушник, пляшечки з водою, для постійних клієнтів – закріпити індивідуальні шафки, в душових поставити резервуари з милом і покласти чисті рушники. Створити всі умови, щоб клієнтові було комфортно.

Питання №15: клієнти

Клієнтами Вашого тренажерного залу будуть люди, які точно знають, що у здоровому тілі – здоровий дух. Залежно від того, які послуги Ви запропонуєте, таких клієнтів і матимете. Наприклад, якщо у Вас переважатимуть послуги і тренажери для чоловіків, то, відповідно, саме вони і будуть Вашими клієнтами, якщо ж тренажерний зал надаватиме комплексні послуги, то і клієнти будуть різними. 
Питання №16: конкуренти

Конкуренцію Вашому закладу можуть скласти тренажерні зали, котрі надають такий самий перелік послуг, як і Ви. Тому, відкриваючи власний заклад, подбайте про те, щоб Ваш зал відрізнявся від усіх інших хоча б, наприклад, іншим спектром послуг чи професійністю тренера. «Наприклад, наш тренажерний зал, – розповідає Юлія Чолач, – хоча і перебуває на етапі розвитку, проте багато хто з клієнтів позитивно відгукується про професійність наших тренерів. До них постійно звертаються за консультаціями та порадами. І, водночас, це репутація нашого закладу, ми робимо ставку на те, щоби у нас для клієнтів були не лише сприятливі умови, а й кваліфікованість персоналу цьому відповідала, адже санітарні вимоги – це одне, а коли йде мова про здоров'я чи асортимент послуг, то потрібен індивідуальний підхід. Тренажерні зали – це не лише робота з тренажерами, це, насамперед, робота з людьми, які через некваліфіковану консультацію чи непоінформованість можуть нашкодити собі».

Питання №17: маркетинг

Розмістіть оголошення про відкриття нового тренажерного залу у великих офісних будівлях. Працівники цих офісів – Ваші потенційні клієнти. Роздавайте листівки і флаєри на вулицях. Зберіть усіх клієнтів у власному районі.

Підготувала Наталія РИБАЧОК, журнал "Власний бізнес + Франчайзинг"

Родинні фірми

Портал створено в рамках проекту «Купуймо разом!»що фінансується програмою