Статті

Турецькі сімейні фірми – тигри світової економіки

Туреччина раніше асоціювалася нам із державою, яка є ідеальним місцем для проведення відпустки, придбання екзотичних виробів ручної роботи, зокрема, килимів, біжутерії, а також купівлі дешевих і якісних одягу та продуктів харчування. За останні 5 років ця ситуація радикально змінилася.

Дедалі більше турецьких фірм працює у секторі нових технологій, а раніше працюючі на внутрішньому ринку підприємства із менш спеціалізованих галузей, як-от: легкої чи харчової, починають виходити на іноземні ринки і навіть поглинають найбільші європейські та американські підприємства у своїх секторах. За даними Міжнародного валютного фонду, турецькі продукти на даний час широко доступні у 200 країнах світу.

Це все є наслідком специфічних змін, які відбулися в Туреччині після 1920-их років. Увесь цей час влада Туреччини інвестувала у підприємливість мешканців держави. Було створено систему, у якій чіткі правові норми, податкові пільги та дотації заохочували створювати нові, переважно сімейні підприємства.

Співпраця між сімейними підприємствами та турецькою владою ще більше посилилася на початку XXI сторіччя. Створюються необмежені в часі спеціальні економічні зони. Знижуються або ліквідовуються податки, невелика частка фірм, які залишилися під наглядом держави, приватизовується на пільгових умовах для турецьких підприємців.

Завдяки цим діям, упродовж останніх 10 років турецький ВВП збільшився втричі, а дохід на душу населення зріс у понад двічі. 25% турецького ВВП генерується завдяки експорту, окрім країн Європейського Союзу Туреччина експортує свої товари до інших країн Близького Сходу (особливо до Ізраїлю, для якого вона є єдиним союзником у регіоні), а також Індії та Китаю.

 

Сімейні фірми – опора турецької економіки

Сімейні фірми становлять понад 90% усіх фірм, які діють на турецькому ринку, у тому числі 95% функціонує у секторі малих та середніх підприємств. Близько 75% фірм, які котируються на турецькій біржі, це сімейні фірми. Більшість сімейних фірм в Туреччині було створено в другій половині XX сторіччя (86%), тому не може дивувати, що ними управляють ще засновники або їх діти (перше та друге покоління). Найстаріші сімейні фірми в Туреччині, зазвичай, є найбільшими та працюють у багатьох секторах турецької та світової економіки. Своєю чергою, більшість тих, які було створено після 2000 року, – це фірми, які працюють у секторі нових технологій.

Сімейні фірми в Туреччині – це і невеликі, регіональні підприємства, на яких працює лише декілька членів сім’ї або працівників, і величезні міжнародні холдинги, які успішно працюють і в інших країнах світу. Близько 30% – це підприємства із кількістю працівників до 50 (у тому числі 13% – мікропідприємства до 9 працівників), понад 50% – це фірми із кількістю працівників від 50 до 250, а на кожному сьомому сімейному підприємстві працює понад 250 працівників.

Згадані вище дії турецького уряду призвели до формування в Туреччині економічної системи, яка базується в основному на діяльності сімейних фірм.

Завдяки найбільшим із них – «сімейним магнатам» – можна сказати, що Туреччина – це країна, що дедалі швидше розвивається, з однією із найпотужніших економік та армій на світі, із ефективною системою освіти та охорони здоров’я, а також із сучасною транспортною системою.

Для прикладу, лише одна із найбільших сімейних фірм Туреччини – «Koç Holding», генерує близько 10% національного ВВП.

Менші сімейні фірми не лише забезпечують зайнятість у своїх регіонах і дбають про збереження бізнес-традицій чи виживання – на перший погляд – уже мало популярних секторів економіки та професій (наприклад, виготовлення керамічних виробів, рукоділля, текстильна промисловість). Вони з року в рік нарощують свої обсяги виробництва, наймають нових спеціалістів і виходять на нові іноземні ринки. В останні роки дедалі частіше можемо прочитати в турецькій пресі про невеликі сімейні фірми, які часто працюють вдома, власники яких замість маразму та стагнації, встановлювали для себе нові бізнес-цілі і вправно до них рухалися. Таким чином вони будують щораз більші підприємства, вироби яких стають дедалі популярнішими на світі.

 

Традиція і сучасність

Більшість сімейних фірм в Туреччині працює в секторі промислової продукції (52%), значно менше – у будівництві, сфері послуг та енергетиці (разом 38%) і лише 10% – у секторах: транспорту, фармації та охорони здоров’я, інформатики та телекомунікацій, готельної справи та туризму. Однак, помилково буде стверджувати, що ці останні сектори – мало популярні.

Попри невелику частку, в Туреччині з’являється дедалі більше фірм у секторі сучасних технологій, і багато з них впевнено входять на світові ринки, поглинаючи набагато більш відомі європейські фірми. Такі дії було започатковано фірмою «Arçelik A.Ş», яка виготовляє побутову техніку і належить до сімейного, найбільшого в Туреччині холдингу «Koç». Її основна торгова марка «BEKO» стала четвертою найбільш відомою та популярною торговою маркою Європи. Окрім Європи, подібним успіхом вона користується на ринках близько 100 держав. Окрім цього, під цієї маркою виготовляються надзвичайно популярні в Європі телевізори, dvd та іншие hi-fi-обладнання. «BEKO», окрім Туреччини, володіє також заводами в Румунії. Завдяки своїй діяльності, холдинг «Koç» потрапив до списку 500 найбільших корпорацій світу.

Завдяки інноваційності представників турецьких сімейних фірм, дедалі сильніше розвивається програма розвитку автомобільної промисловості в Туреччині. На даний час, Туреччина є місцем виготовлення американських «Ford», французьких «Renault» та корейських «Hyundai». У співпраці з цими фірмами, базуючись на можливостях турецьких сімейних фірм, виготовляються місцеві марки, на основі зразків моделей попереднього покоління світових виробників. На даний час, представники турецьких сімейних фірм вирішили, базуючись на наявних уже знаннях, у співпраці із владою держави створити цілком новий автомобільний продукт – національну марку.

Своєю чергою, у традиційних галузях, як-от: харчова промисловість, турецькі сімейні фірми починають входити на нові ринки. Створена двома турецькими сім’ями: Язікі та Озілхан – «Anodolu Group», власник торгової марки пива «Efes», дедалі динамічніше діє на світових ринках. Ця фірма відкрила свої пивоварні також в Росії та Казахстані. Завдяки популярності марки «Efes», «Anodolu Group» стала сьомою найбільшою фірмою в Туреччині. У випадку тестильної промисловості, окрім марок, які доступні на європейських масових ринках, дедалі більшою популярністю користуються турецькі торгові марки сегменту «luxury».

Деякі з них, зокрема ті, які пропонуються створеною у 1986 році сім’єю Оракчоглу фірмою «Damat Tween», співпрацюють із гігантами світового ринку. В останні роки сім’я Оракчоглу розпочала спільну діяльність із групою «Investcorp Gucci», яка надала турецькій фірмі доступ до своїх каналів дистрибуції.

Підсумовуючи, можна зазначити, що в Туреччині було створено досконалий клімат для розвитку сімейних фірм. Нині у них є величезні можливості для розвитку. Єдиним їх обмеженням може бути відсутність природної сировини і політична нестабільність в інших країнах регіону.

Гнівомир ПЕНКОВСЬКІ,

канцелярія розвитку міжнародного бізнесу «Locuples International Business Development»

Джерело: RELACJE. Журнал сімейних фірм, № 6 (14), жовтень 2015 року, ISSN 2353-6470

Родинні фірми

Портал створено в рамках проекту «Купуймо разом!»що фінансується програмою