Статті

Управління знаннями на сімейній фірмі

Найгірше, що може статись із польським сімейним підприємцем, який упродовж останніх 25–30 років розвинув свою фірму та досягнув фінансової стабілізації, це переконання, що вже нічого не потрібно змінювати.

Тим часом єдиною постійною річчю в бізнесі є імператив постійних змін. Змінність зовнішнього середовища бізнесу, ринку та очікувань клієнтів, а також конкурентних умов, з одного боку, створюють ринкові можливості, а з іншого – досягнення бізнес-результатів вище середнього рівня у довгостроковому періоді стає важливим викликом.

За таких умов шанси на успіх нових бізнес-ініціатив значно зростають, а можливості досягнення успіху шляхом застосування традиційних, класичних, загально визнаних методів скорочуються. Бо – як говорив Чарльз Кеттерінг – якщо робиш щось так само, як упродовж останніх 10 років, швидше за все, Ти робиш це погано.

 

Нова реальність бізнесу

Кордони між країнами та континентами в останні десятиріччя успішно захищали місцеві фірми, які не мусили боятись міжнародної конкуренції. Завдяки поширенню авіатранспорту, інтернету та мобільних телефонів світ став малим. Економіка пропорційно вимагає щораз більше знань і щораз менше сталі, бетону і нафти. Компетенції стали дорожчими, а товари - навпаки. Сьогодні важко конкурувати за ціною, якістю чи часом. Єдиною можливістю бути успішним у бізнесі – це створювати товари та послуги з високим рівнем доданої вартості, тобто, інтенсивно використовувати знання. За нової реальності бізнесу успіху досягають ті, які надають послуги і продають товари, насичені знаннями.

 

Інтелектуальний капітал сімейних фірм

В останні десятиріччя структура активів фірм підлягла діаметральній зміні, на даний час майже 80% становлять нематеріальні активи. Ці нематеріальні активи – це інтелектуальний капітал підприємств, який стосується знань, компетенцій та досвіду працівників, довіри клієнтів, марки, інформаційних систем, процесів та процедур, патентів та торговельних знаків. Особливе значення інтелектуальний капітал має для сімейних фірм, які розраховані на функціонування впродовж кількох поколінь.

Знання стали важливим ресурсом, чимось, що несе важливу цінність, що варто накопичувати, чим потрібно управляти, але що підлягає знеціненню і втраті актуальності, тож вимагає поповнення, упорядкування та перевірки.

Вибудовувані роками знання та організаційна культура, з одного боку, стали фундаментом сімейного бізнесу, а з іншого – темп змін вимагає гнучкості, пристосування стратегії та методів діяльності до ринкових реалій. Тим часом власників бізнесу та їх наступників часто відрізняє підхід до пріоритетів. Молодше покоління хоче сильніше концентруватись на розвитку і маркетингу, на нових технологіях та бізнес-моделях.

Пріоритетом старшого покоління є консервативна стратегія масимізації вигоди від старої бізнес-моделі. Це покоління, зазвичай, є менш відкритим до змін та інновацій. Справа ускладнюється також міжпоколіннєвими відмінностями. Дехто має звичку підносити свої власні думки та відкриття, як остаточну правду, а наступники вимагають діалогу, а не менторингу. Обидві сторони піклуються про одне і те ж (добробут і розвиток фірми), але ефективного діалогу не легко досягти.

 

Передача знань між поколіннями

Багато підприємств стикаються із кризами, пов’язаними із зміною власника або управлінського персоналу. У сімейному бізнесі така криза пов’язана із процесом передачі влади. Це складний і довготривалий процес, який впливає на стан або навіть на існування фірми. Передача інтелектуального капіталу від попереднього до наступного покоління і решти кадрів може сприйматись, як один із ключових чинників передачі влади.

Це не просте чи коротке навчання, це процес виховання і призвичаєння кандидатів до ролі наступника. Під час виховного процесу попереднє покоління може передавати своїм нащадкам знання про функціонування бізнесу, секрети професії чи мистецтво управління. Сімейна фірма також може бути навчальним середовищем. Кандидат на роль наступника, який працює на фірмі, розпочавши від виконання найпростішої роботи і до посідання керівних посад, може переймати від інших працівників та попереднього покоління практичні вміння, у тому числі вміння співпрацювати та управлінську практику, яка відповідає цінностям сім’ї засновника. Шляхом партнерського діалогу попереднє і наступне покоління можуть спільно визначати напрями розвитку, узгоджуючи досвід та знання засновників із інноваційноістю та завзяттям наступників.

Анджей БОХЕНСЬКІ,

власник сімейної фірми WINOMAN.PL

Родинні фірми

Портал створено в рамках проекту «Купуймо разом!»що фінансується програмою